Paddla SUP Stockholm

Paddla SUP Stockholm

PADDLA SUP I STOCKHOLM CITY

Välkommen till oss för att paddla SUP. Här får du fin service och en fantastisk upplevelse på en utav Stockholms absolut lugnaste vatten. Ta gärna med dig en kompis och hyr SUP tillsammans. Eller gör det till ett träningspass som heter duga, att paddla SUP ger bra core-träning och du kan själv välja vilken puls du vill ligga i.

Dropin eller förboka? När du förbokar din tid så slipper du vänta, dessutom är det lite billigare för dig. Vårt schema för bokning är uppdaterat och du kan boka tätt inpå om du vill. Men om du inte hinner så kan du chansa på vår dropin också.

Boka SUP paddlingen här

Fallande ordning
Visa som Rutnät Lista

1 Vara

Per sida
Loading ...
Load More ...
Fallande ordning
Visa som Rutnät Lista

1 Vara

Per sida

Hyra eller boka gruppaktivitet

Du som vill paddla utan ledare, själv eller med kompisar kan boka flera SUP-brädor. Ni får en kort introduktionskurs och övar själva efteråt. Om ni vill att vi följer med så erbjuder vi SUP-paddling som gruppaktivitet med och utan tävlingsinslag. Då finns vi med under hela aktiviteten.

Lugnaste vattnet kring Kungsholmen

Vi utgår ifrån vår brygga vid Karlbergssjön, precis utanför butiken. I båda riktningarna smalnar kanalen fort av och det finns gott om spännande att se oavsett åt vilket håll du börjar. Här är vattnet stilla även när det blåser & båtar håller låg fart i kanalen längs Kungsholmen.

Bra förberedelser för en bättre paddling

Egentligen behöver du bara ta dig till oss på Kungsholmen. Vi kommer ta hand om dig när du kommer, du kommer få veta det du behöver och få hjälp att få en fantastisk paddling. Men vi förstår om du vill vara extra förberedd så har vi samlat allt du behöver veta om SUP-paddling generellt. Och hur det går till när du kommer och besöker oss för att paddla på din egen SUP bräda.

Stand Up Paddleboarding = SUP

SUP är surf på bräda, stående. Med en paddel i handen. Sporten kommer från början från Hawaii enligt sägnerna. Det var ett sätt att komma ut och fota vågsurfare, och med det upptäcktes möjligheterna att paddla på mindre vågor. Brädorna som används för den typ av paddling vi gör här i Stockholm är stora nog för att göra paddlingen stabil och lättillgängligt för de allra flesta. I Stockholm så paddlar vi på plattvatten vilket också är en utmärkt introduktion till sporten och precis så svårt som det behöver vara för att alla ska klara det, men fortfarande vara lite spännande.

Utrustningen, vår bräda och paddel

Själva namnet, Stand Up Paddle board, kommer från den bräda vi står på och paddeln vi tar oss fram med. Det är från början en surfbräda, men den är ordentligt större. Paddlingen görs stående, eller sittande på knä på brädan och för vår paddling vänd i riktningen vi paddlar. I Stockholm paddlar vi på plattvatten med stora, stabila, brädor. Utomlands paddlas det gärna i vågor och då väljer man mindre brädor. Våra brädor är anpassade för att passa de flesta, men mer erfarna väljer ofta race-brädor för plattvatten. De är smalare och längre, och blir då både rankare och snabbare.

SUP Paddeln hålls i båda händerna och korsar bröstet. Den är en utveckling utav andra paddlar, med en lättidentifierad "knäck" precis där bladet sitter i handtaget och ett väldigt långt handtag. Den behöver vara ca 20cm längre än du för att nå tillräckligt djupt när du paddlar. Paddlingen görs på båda sidor på brädan då brädan hela tiden svänger lite gran bort från den sidan man paddlar. För att komma framåt så byter man därför sida med jämna mellanrum med mellan 2 och 5 paddeltag per sida innan man byter. I bytet så växlar du grepp, den hand som höll på paddelns handtag högst upp växlar till att hålla mitt på paddeln. Och vice versa.

Mys avslappnat, lek eller fys-pass, det bestämmer du

Paddlingen ger en bra core-träning och kan göras precis så intensiv du vill ha den, från nästan meditativt lugn till max-puls. Du bestämmer själv vad som passar dig. Om du bara tar det lugnt så är det lika tungt som en promenad i staden, men då bör du välja en stilla dag. När du trycker på lite mera så känner du träningen från axlar till tår. Ju mer utav kroppen som får vara med, ju mer krävs från konditions-sidan också. Varma dagar så fungerar det utmärkt att varva med bad och kanske ett eller annat försök till yoga eller andra träningsövningar på brädan.

Om du paddlat några gånger och söker en större utmaning, eller större effekt för träning så hjälper vi dig gärna. Vår coach kan finslipa på din teknik, och vi kan också berätta vad du behöver veta när du skall köpa en egen SUP-bräda.

Så här går det till när du kommer till oss.

När du kommer till oss så anmäler du dig i receptionen. Vi kontrollerar din bokning, och ger dig information om vad som händer i absolut närtid, samt erbjuder möjlighet att hyra skor & våtdräktskläder om du önskar. Vi visar dig omklädningsrummet och vart du kan lämna kläder när du paddlar. Om du varit duktig och kommit innan din tid så byter du om på en gång så att du är klar innan genomgången. Det gör att du kommer ut på vattnet snabbare. Kläder som du inte vill ha med när du paddlar kan du lämna i vårt omklädningsrum, gärna i en väska som du tagit med. Notera dock att vi inte kan ta ansvar för dina värdesaker. Om du vill hyra skor och/eller neoprenedräkt så har vi visat vart du hittar dem.

När er tid börjar så håller vi en genomgång där vi behandlar allt som du behöver veta för att få en behaglig paddling. Vi inleder med att påminna om flytväst för den som vill använda dem. Det finns dock inga krav från vår sida att använda dem, men de tillhandahålls gratis. Här följer en kort summering utav allt annat vi kommer att prata om.

Att ta utrustningen till vattnet

Vi utrustar er med en paddel och ställer in den för din längd i butiken. Utanför butiken finns ett ställ med SUP-brädor. Ni kommer att få hjälp att ta ner dem från stället, men ni bär ner dem till vattnet själva. Och tillbaka. De väger 14kg och har ett bekvämt handtag att bära i. Det går utmärkt att ställa ner brädan om du vill vila några sekunder, men den håller inte att släppas på marken. Varje bräda har en leash som ni fäster kring fotleden, när ni lagt brädan i vattnet så sätter ni fast denna kring ankeln.

Paddelteknik

När ni kliver ut på brädan så gör ni det stående på knäna, ni kryper med andra ord ut på brädan vid bryggan. Några paddeltag bara så att ni kommer bort från bryggan, sen är det dags att ställa sig upp. Ni ställer er med tårna vända åt samma håll som ni vill paddla (alla våra brädor har Surfbussens logotyp på nosen, det är frammåt:)) Ni står ungefär höftbrett. Bredare än så blir svårare att paddla då ni kommer att ha sämre balans.

Stående på brädan så skall paddeln vara vänd med det böjda bladet bort från dig, hos oss är alltså framsidan på paddeln vänd i åkriktningen. När du kommit igång och paddlat med balans, det tar gärna 10-15 minuter så kan du fokusera på att göra bra paddeltag.

    Bra paddelteknik kan summeras i korthet på detta sätt:
  • Du sätter ner paddeln så långt fram du kan, och tar upp den precis när du passerat dina egna fötter.
  • Hela paddelbladet är hela tiden under vattnet, och du nästan smeker brädan med paddeln. Då använder du våra brädors bättre glid bäst.
  • Övre armen är i stort sett rak, och du paddlar genom att med överkroppen skjuta paddeln frammåt

Säker paddling med Stand Up Paddle board

För att du ska få paddla hos oss så måste du kunna simma. Du tar eget ansvar för dig själv på vattnet, och väljer färdväg för att utsätta dig för minsta möjliga risk. Leashen på brädan bör alltid sitta fast då du alltid har nära till flythjälp om du ramlar i. Vi erbjuder flytväst gratis om du vill ha en.

Du får paddla var du vill, men vattnet kring Stockholm delar du med andra. Båtar, kajaker och badgäster. De som paddlar SUP och kajak är mest rörliga och kan lättast flytta sig, medan båtarna har väjningsplikten. Det betyder att du bör göra det så enkelt som möjligt för dem att väja så att de kan hålla undan. Det lättaste sättet att ge plats är hålla sig på samma sida som andra som paddlar, och att inte sprida ut sig i bredd, utan snarare i längd. Tänk också på att båtförarna behöver göra sina beslut i tid och behöver då se lång tid innan ni möts vart ni tänker hålla er i kanalerna.

Det finns två huvudsakliga strategier för att inte ramla i när det kommer vågor från båtar.

    Möte med båtar och vågor
  • Du kan sätta dig på knä, brädan kommer guppa över vågorna och ramlar inte i. Ju lägre du sitter, ju mer stabilt blir det
  • Paddla lite kraftigare. Genom att ha tryck i paddeln så får du ett extra handtag att hålla. Det ger bättre balans, och du kan korrigera om du råkar balansera fel. Det hjälper också att paddla mot eller med vågorna.
  • Ta absolut inte upp paddeln ur vattnet. Det värsta du kan göra är att stå kvar och lyfta upp paddeln, det är en garanti för simning

Vill du läsa mer om Stand Up paddleboarding så finns det gott om kunskap på wikipedia.
Du kan också köpa en egen SUP bräda hos oss, se vårt utbud här: i vår SUP butik i Stockholm, med leverans till hela Sverige.